החלטתם ללכת על זה ולהקים עסק חדש. יש לכם חזון, יש קונספט, יש רשימת קשרים וברור לכם מה אתם הולכים לעשות. עכשיו נשאר רק להכין תוכנית עסקית, לגייס עובדים, לקנות ציוד, לשכור מבנה, להקים מערך שיווקי ואיכשהו לשלם על כל אלה. הקופה עוד לא הכניסה שקל וכבר היא בגירעון. אבל אל תיבהלו, כל העסקים מתחילים ככה. ואלה שמצליחים לחשוב יצירתי ולעשות את הדברים חסכוני ונכון, גם שורדים את ההתחלה ומשגשגים בהמשך. לפניכם חמשת הדברים העיקריים שיעזרו לכם להקים עסק חדש במינימום הוצאות.
1. מימון: יש גם הלוואות ללא ריבית
מימון, מימון, מימון. בלעדיו אין לעסק זכות קיום. אבל מאיפה? כבר אמרנו שהקופה עוד לא הכניסה שקל. מהסיבה הזאת כמעט כל העסקים לוקחים בהתחלה הלוואות לעסקים ממקורות שונים. במקום לחשוש תסתכלו על זה ככה: הלוואה נוחה ומשתלמת היא לא התחייבות אלא מקפצה. ומה יותר נוח ומשתלם מאשר הלוואות ללא ריבית? כן, קראתם נכון, עסק חדש בישראל יכול לקבל הלוואות ללא ריבית, עם החזרי תשלום סופר נוחים, ללא ביטחונות וללא "חנק" של התזרים הבנקאי. קרן נתן, קרן פילנתרופית ללא מטרות רווח, שמה לה למטרה לעודד יזמות בישראל, והיא מעניקה הלוואות לעסקים חדשים בגובה של עד 240,000 ₪ ללא ריבית וללא ביטחונות. כמובן שהביקוש רב, ורק עסקים שמציגים תכנית עסקית מפורטת שמעידה על פוטנציאל עסקי גבוה ועל יכולת החזר מקבלים את ההלוואה.
2. מלאי: לא קונים לפני שמוכרים
התחלתם לעבוד, ועדיין לא ברור לאן העסק יגדל ויתפתח. הרבה מאוד עסקים משנים את פניהם ואת גודלם מקצה לקצה בשנת הפעילות הראשונה ואין לדעת כמה לקוחות יהיו לעסק ומה יהיו היקפיו. לכן גם אם הצלחתם לקבל הלוואות ללא ריבית או הלוואות בריבית נמוכה, עדיין לא מומלץ לשרוף את התקציב על קניית מלאי גדול, גם אם אתם בטוחים שהוא יימכר. 'מלאי מת' שעומד במחסן ולא נמכר עולה לכם הרבה כסף - גם על הקנייה שלו, גם על האחסון, וגם על אחוזים ממנו שלא יישרדו. אז מה עושים? קונים מלאי ראשוני בכמות קטנה מאוד מכל מוצר, ואת שאר המלאים קונים רק לאחר שקיבלתם הזמנה מלקוח. נכון, זה אומר שייתכן שלפעמים זמני האספקה שלכם יהיו ארוכים יותר, אבל עם הזמן כבר תדעו כמה באמת מלאי אתם צריכים שיהיה בסטנד ביי, ותוכלו להתייעל גם מול הלקוחות.
3. שירותי משרד: לכו על אאוט סורסינג
שאלו את עצמכם: האם אתם באמת חייבים מזכירה משלכם? נכון שזה נוח וזה מאוד ייצוגי, אבל יכול להיות שבתחילת הפעילות לא תהיה מספיק עבודה בשביל מזכירה במשרה מלאה ואפילו לא בחצי משרה. אם אתם רוצים לשלם בדיוק על השעות שאתם מקבלים, שקלו להעסיק שירותי משרד במיקור חוץ. השאיפה היא שעם הזמן העבודה תגדל, שירותי המשרד שתזדקקו להם יגדלו, ורק אז יהיה נכון לשכור מישהי או מישהו למשרת מזכירות או ניהול משרד.
4. עובדים: להגדיל רק כשחייבים
בהמשך לסעיף הקודם - שכירת עובדים ואנשי מקצוע צריכה להתבצע אך ורק כשהיא ממש ממש נחוצה. גם אם התוכנית העסקית שלכם מדברת על עסק שיזדקק לחמישה עובדים, אל תשכרו אותם מראש. תמיד תוכלו לגייס עובדים, ושווה לדחות את גיוסם גם אם זה אומר שבמשך חודש-חודשיים תעבדו בעצמכם קשה יותר. זכרו: משכורות חייבים לשלם! מצד שני, לפעמים אין ברירה ויש צורך לגייס עובדים לפני שיש כסף לשלם להם. במקרה כזה, אנחנו חוזרים לסעיף הראשון - הלוואות ללא ריבית, זוכרים? אלה יעזרו לכם לגשר על פערי התזרים שיוצרות המשכורות בזמן שעוד לא נכנס כסף לקופה.
5. אג'נדת פרסום: ירוק זה גם חסכוני
אחד הדברים הראשונים שעושה כל עסק חדש הוא מיתוג עסקי ובניית אתר תדמית. זה חשוב, ואין טעם לחכות עם זה. הבעיה נוצרת כאשר עסק עם תקציב מוגבל נגרר בתהליך המיתוג גם ליצירת ניירת משרדית, עיצוב חשבוניות, מעטפות, ברושורים, מרצ'נדייס וכו'. את כל אלה תוכלו, אם מאוד תרצו, לעשות גם בעתיד. בינתיים כדאי לשמור על התקציב, ולעשות את הכל במדיה דיגיטלית. היתרונות בעבודה דיגיטלית רבים: ההוצאה על העיצוב היא חד פעמית ואתם מבטלים את הוצאות ההדפסה. כל מה שתשלחו ללקוחות - מחומר פרסומי ועד חשבוניות - יעלה לכם רק את מחיר החשמל שהמחשב צורך. עסק שרוצה להתקדם חייב לפרסם את עצמו, והרבה. אז תחסכו את כל הנייר הזה, ותהיו ירוקים. זה גם זול וגם מצטייר טוב בעיני לקוחות.
קדימה, לעבודה!
אז מה יש לנו כאן? תוכנית מפורטת וזולה להקמת עסק חדש שלא יכניס אתכם לבור. מתחילים מבניית תוכנית עסקית, ניגשים לקבלת הלוואות ללא ריבית, ומתחילים בבניית העסק באופן דינמי שמתקדם וגדל רק כשצריך. אין לזלזל באף שלב, בענייני עסקים דין פרוטה כדין מאה. לכו על זה, ובהצלחה!